Alla utvärderingar som skickas in till systemet är konfidentiella.Lärare kan inte spåra vem som är avsändare till ett specifikt svar. Lärare och administratörer kan bara se och ta del av avpersonifierade och anonyma svar och statistik i enlighet med universitetets policy.
För speciallärarexamen ska studenten
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,- visa kunskap om barn och elever i behov av särskilt stöd i ett historiskt perspektiv,- visa kunskap om funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter,- visa fördjupad kunskap om barns och elevers språk- och begreppsutveckling och stimulans av denna,- visa fördjupade kunskaper om bedömningsfrågor och betygssättning, och- visa fördjupad kunskap om barns och elevers utveckling och lärande och visa kunskap om utveckling och lärande hos barn och elever med funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter samt, fördjupad kunskap om barns och elevers matematikutveckling.
- visa förmåga att kritiskt och självständigt ta initiativ till, analysera och medverka i förebyggande arbete och bidra till att undanröja hinder och svårigheter i olika lärmiljöer,- visa förmåga att delta i arbetet med att utforma och genomföra åtgärdsprogram för enskilda elever i samverkan med berörda aktörer samt förmåga att stödja barn och elever och utveckla verksamhetens lärmiljöer,- visa förmåga att kritiskt granska olika vetenskapliga perspektiv på neuropsykiatriska svårigheter samt tillämpa kunskaper om neuropsykiatriska svårigheter i olika lärmiljöer,- visa förmåga att vara en kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör barns och elevers matematikutveckling,- visa förmåga att självständigt genomföra uppföljning och utvärdering samt leda utveckling av det pedagogiska arbetet med målet att kunna möta behoven hos alla barn och elever,- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt genomföra pedagogiskautredningar och analysera svårigheter för individen i de lärmiljöer där barnet eller eleven får sin undervisning och vistas under förskole- eller skoldagen, och- visa fördjupad förmåga till ett individanpassat arbetssätt för barn och elever i behov av särskilt stöd.
För specialisering mot matematikutveckling ska också studenten
- visa förmåga att kritiskt granska och tillämpa metoder för att bedöma barns och elevers matematikutveckling.
- visa självkännedom och empatisk förmåga,- visa förmåga att inom det specialpedagogiska området göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,- visa förmåga att identifiera etiska aspekter på eget forsknings- och utvecklingsarbete,- visa insikt om betydelsen av samarbete och samverkan med andra skolformer och yrkesgrupper, och- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Mvh //Lärarna i programmen